Tuesday, May 18, 2010


Kek Keju Krim Coklat

Bahan-bahan:-

Hias Atas (Topping)

200 ml Krim putar (whipping cream)
50 ml Susu
250 gm coklat hitam (dicincang)

Inti

10 biji kuning telur
2 biji telur
60gm gula perang
500 ml susu
300 ml krim putar
2 sudu teh serbuk kopi
250 gm coklat hitam , (dicairkan)
250 gm keju mascarpone dikacau perlahan-lahan sehingga tidak berbintil-bintil

Kulit(Base)

20 gm butter
60 g coklat hitam
1 sudu besar Gula perang
1 biji telur
2 sudu besar Susu
1 sudu teh serbuk kopi( dibancuh dgn 1 sudu teh air panas)
2 sudu besar tepung seberguna
2 sudu besar serbuk koko
1/8 sudu teh soda bikarbonat
40 gm kacang hazel

Cara:

buat bahagian Hias Atas terdahulu

Bubuh krim dan susu di dalam mangkuk dan panaskan di atas seperiuk air merenih.Masukkan coklat dan kacau rata.Tuang dua pertiga bahagian ke dalam acuan bulat kek kedalam loyang.Selebihnya ketepikan.

Inti:
Panaskan ketuhar pada 160 terlebih dahulu.

Pukul kuning telur,telur dan gula .Ketepikan.

Satukan susu dan krim kedalam periuk dan jerang di atas api kecil.Didihkan dan segera angkat dari api.Masukkan serbuk kopi dan coklat dan kacau.Ketepikan selama 5 minit.Tuangkan bancuhan coklat ini sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur dan kacau sehingga sebati.Tapis dan biarkan sejuk.

Masukkan keju mascarpone ke dalam adunan coklat dan kacau biar rata.Tuang adunan perlahan-lahan ke atas coklat di dalam kek.Letak acuan ke dalam bekas berisi air.Bakar selama 50 minit.

Kulit ( Base)

Satukan mentega dan coklat.Kacau di atas api kecil sehingga sebati.Angkat dari api.nasukkan gula perang,telur ,susu dan bancuahan kopi,Satu demi satu.Tambah bahan yang selebihnya dan kacau rata-rata.Masukkan adunan ke dalam beg piping dengan muncung besar biasa.

Keluarkan acuan kek dari ketuhar.Paipkan adunan ke atas inti .Bakar selama 15 minit atau sehingga bahagian tengah kulit keras.Keluarkan dari ketuhar dan biarkan sejuk.tutupkan acuan kek dan dinginkan di dalam peti sejuk semalaman.

Bila hendak dikeluarkan.Selitkan pisau di tepi-tepi kek dan terbalikkan kek keju atas pingga yang hendak dihidangkan..Panaskan baki hias atas coklat dan hidang.

No comments:

Post a Comment